Nederlands English Deutsch
Home
+ Collectie
Oorbellen
Colliers
Armbanden
Ringen
Sets
Specials
Foto's
Trouwen
Heren
Agenda/Expo
Media
Over MOYA
Locatie
Contact
Dealers
Gastenboek
Links
Nieuwsbrief
VAN DER LAAG
Interview vakblad Edelmetaal mei 2013
Interview vakblad Edelmetaal mei 2013

Eline van der Laag opent atelier/galerie aan de Spiegelgracht:

‘Focussen en gewoon dóórgaan’

Toen ze, bijna vijftien jaar geleden, op de Vakschool zat in Amsterdam, liep ze regelmatig met een groepje medestudenten over de Spiegelgracht, waar onder andere het atelier van edelsmid Anneke Schat zit. ‘Tjonge, dat zul je maar bereikt hebben!’, dacht Eline van der Laag dan regelmatig. Nu zit ze er zelf met haar atelier/galerie MOYA, hemelsbreed zo’n honderd meter bij Anneke vandaan. “Het resultaat van focus houden, nooit stoppen en overal je verhaal vertellen”, zegt ze zelf.

Ellen de Vries Foto’s: Maurits van Hout

De Amsterdamse Spiegelgracht is een plaatje - zoals de hele grachtengordel, die niet voor niets op de Werelderfgoedlijst van de Unesco staat en dit jaar vierhonderd jaar bestaat. Daar komt bij dat dit stukje hoofdstad ook nog eens heel dicht bij het Rijksmuseum ligt, dat in april van dit jaar heropend is na een ingrijpende, langdurige verbouwing.
Die combinatie alleen al trekt natuurlijk honderdduizenden toeristen per jaar. Dat heeft Eline van der Laag nu al ervaren, ook al zit ze pas een jaar in haar nieuwe onderkomen. Mede vanwege haar opvallende en stijlvolle etalage zit de loop er al goed in in haar winkel en heeft ze geen enkele last van de crisis. In tegendeel: ze heeft nauwelijks tijd om al haar plannen te realiseren!

Souterrain
Galerie VAN DER LAAG is gevestigd in een souterrain en dat heeft voor- en nadelen. Het allergrootste voordeel voor haar is dat verhuurders voor een souterrain minder huur mogen vragen dan voor een ‘normale’ etage. Dat maakte deze ruimte, van zo’n vijftig vierkante meter toch, betaalbaar voor haar. Nog een voordeel is dat haar etalage meer een soort ‘uitbouw’ op de stoep is, wat de presentatie van haar sieraden veel opvallender maakt dan wanneer ze achter een ‘gewoon’ raam te zien waren geweest. Een nadeel is dat de ruimte laag is; zo’n twee meter.

Wisselexposities
Via een kort steil trappetje bereiken bezoekers Eline’s nieuwe plek. Aan de linkerkant van de langgerekte ruimte: vitrines met tientallen sieraden van haar hand, onder de inmiddels bekende naam MOYA. Aan de rechterkant: ook nog een paar vitrines, met op het moment van bezoek werk van twee collega-goudsmeden. Eline is hier namelijk een atelier annex galerie begonnen; ze heeft dus wisselexposities. En dat niet alleen van sieraden, maar ook van – in dit geval – schilderijen.
Ook die schilderijen blijken te verkopen, ja, zo meldt ze, al vindt ze het nog wel lastig om er een goed verhaal bij te vertellen. “Van sieraden weet ik bijna alles, van schilderijen nog niets”, zo vat ze deze hindernis samen. “Terwijl ik me tegelijkertijd steeds beter realiseer hoe belangrijk het is om bij een sieraad of kunstwerk een verhaal te vertellen.”

Helemaal achter in de ruimte is het eigenlijke atelier, waar op het moment van bezoek stagiair Daniël Snijders aan het werk is.


Jetlag
“Ik heb ontzettend geluk gehad met dit pand, ja”, beaamt Eline desgevraagd. “Maar het was ook echt alsof het zo moest zijn. Ik was, in 2011, net terug uit New York en had een Jetlag, dus ik was ’s nachts wakker. Omdat ik in New York het besluit had genomen definitief voor mezelf (en dan in mijn eentje) te gaan werken, surfte ik wat rond op www.bedrijfsruimte.com. Dit souterrain stond er nog maar net op; ik was de derde die reageerde en de twee eersten bleken niet serieus. Dus toen het snel allemaal!”

Oudejaarsinbraak
Op 1 januari 2012 kreeg Eline de sleutel, in de oudejaarsnacht hieraan voorafgaand werden in haar ‘oude’ atelier bijna al haar sieraden gestolen: precies op het moment dat het vuurwerk losbarstte, openden de inbrekers met veel geweld de kluis. De buren hoorden van alles, maar dachten dat het vuurwerk was. Totdat ze die jongens zagen weglopen. Toen hebben ze meteen de politie gealerteerd, maar die was totaal niet geïnteresseerd op dat moment. Er is nooit iets teruggevonden.

En daar stond Eline dus op 1 januari, met de sleutel van haar nieuwe atelier in de hand en geen werk om er neer te leggen. “Gelukkig was ik goed verzekerd, dus financieel ben ik er niet veel bij ingeschoten. Maar ik moest natuurlijk wel weer alles nieuw maken en dat heeft me zeker een halfjaar gekost. Plus de verbouwing er nog bij… dus in plaats van begin 2012 ben ik uiteindelijk eind mei pas opengegaan. Ik heb bijna een halfjaar niets kunnen verdienen.”

Jubileum
Nu bijna een jaar later, kan ze het verhaal met een glimlach vertellen; tóén was het natuurlijk dramatisch. Maar Eline’s levensmotto heeft haar er ook in dit geval doorheen gesleept: ‘Altijd gewoon doorgaan!’. “Ik heb al sinds ik begonnen ben als goudsmid een duidelijk beeld voor ogen: ik wilde mijn eigen bedrijf, met atelier, winkel en galerie. En ik snapte ook wel dat dat niet in één keer kon. Dus heb ik het stapje voor stapje gerealiseerd, waarbij ik ook wel echt periodes heb gehad dat ik me afvroeg of ik het überhaupt wel kon bereiken. Maar dat had ik ervoor over, want ik weist waarvoor ik het deed: een bedrijf zoals ik nu heb ongeveer! En daar heb ik in totaal tien jaar over gedaan; ik heb vorig jaar mijn jubileum gevierd!”

Laserlasapparaat
En dan is dit nog maar de eerste fase van haar droombedrijf. Want Eline heeft nog heel veel wensen en plannen. “Aan het eind van dit jaar: een eigen laserlasapparaat”, droomt ze vast even hardop. “Die apparaten kosten zo’n zeventienduizend euro, maar ik wil er zó graag eentje hebben! Je hebt dan namelijk veel meer mogelijkheden, bijvoorbeeld om ingewikkelde solderingen naast stenen en parels mogelijk te maken…!”
En daarnaast: een cursus Rhino (ontwerpen op de computer, red.), plus alle bijbehorende apparatuur, zoals een krachtige computer, de juiste software en misschien ook wel ooiteen wasprinter. “Ook met een programma als Rhino vergroot je je ontwerpmogelijkheden enorm”, weet Eline, die al eens een CAD-cursus volgde bij de VGZ. “Mijn hoofd zit vol met leuke nieuwe ontwerpen, dus ik sta eigenlijk te popelen om ermee aan de slag te gaan!”

Galeriefunctie uitbreiden
Daarbij wil ze natuurlijk de galeriefunctie van haar bedrijf meer vorm gaan geven. In dat kader is ze ook net naar Inhorgenta geweest, om goudsmeden te leren kennen die werk maken dat duidelijk afwijkt van het hare, maar wel aan haar hoge kwaliteitseisen voldoet.
“Op dit moment heb ik bijvoorbeeld zowel stalen als keramieken sieraden van collega-goudsmeden liggen”, laat Eline zien. “Die maak ik allebei zelf namelijk niet en zo kan ik ze mijn klanten wel aanbieden.”

Concerten voor de deur
Daarnaast is ze op dit moment vooral bezig met de uitvoering van haar nieuwe marketingplannen. Zo heeft ze afgelopen zomer al met een paar collega-antiquairs en -winkeliers aan de Spiegelgracht een paar korte concerten in de gracht georganiseerd. Op een bootje recht voor haar deur treden dan een halfuur lang een paar muzikanten op, die veel toeschouwers blijken te trekken. En dat geeft dus een gezellige reuring in de straat. “Mensen moeten bij de Spiegelgracht het gevoel krijgen: ‘Dát is een leuke plek; er is altijd wel wat bijzonders te doen!”, vertelt Eline. Komende zomer gaat ze dan ook niet vier, maar ruim twintig van dit soort korte zomerconcerten organiseren!

Sieradenroute
Én er staat weer een Sieradenroute op het programma; een wandelroute langs alle goud- en zilversmeden in het Amsterdamse centrum die een werkbank in de winkel hebben staan en die hieraan mee willen doen. Iets soortgelijks zette Eline jaren geleden al op in de Jordaan, waar ze toen nog werkte. Nu trekt ze het breder – het hele centrum – en zet ze het op in samenwerking met de Amsterdamse VVV.


SIERAAD Art Fair
Eline mikt zowel op toeristen als op Nederlandse klanten uit het hele land. Met het oog op deze laatste doelgroep nam ze deel aan bijna alle edities van SIERAAD Art Fair, wat haar geen windeieren heeft gelegd.
“Op de beurs zelf verkoop ik het ene jaar beter dan het andere”, vertelt ze. “Maar ik deel honderden kaartjes uit en daar krijg ik heel veel nabezoekjes van. Soms komen mensen zelfs jaren nadat ze me op SIERAAD hebben gezien, nog met mijn kaartje in hun hand naar het atelier. Dan hebben ze ervoor gespaard en willen ze tóch die ene ring of dat ene collier hebben.” Daar komt nog bij dat Eline dankzij haar deelname aan SIERAAD ook te zien is geweest bij Avro’s Kunstuur afgelopen seizoen, en ook dat heeft haar klanten opgeleverd.

Vakschool
De boodschap is duidelijk: door gefocust te zijn op haar doel en goed zichtbaar te blijven voor haar (potentiële) klanten, met leuke evenementen en een goed verhaal, zit galerie VAN DER LAAG nu waar het zit: midden in de Grachtengordel, honderd meter van icoon Anneke Schat vandaan.

De opleiding Goudsmeden van de Vakschool zit weliswaar niet meer in Amsterdam, dus groepjes studenten zullen er in hun middagpauze niet veel voorbij lopen. Maar Eline wil hun toch, dan maar via deze pagina’s in Edelmetaal, een hart onder de riem steken: “Als je echt iets wilt , dan is het enige advies: gewoon doorgaan!


www.fgz.nl/pages/350/Vakblad-Edelmetaal/Edelmetaal---Deze-maand.html

Terug